کارتریج پرینتر، کارتریج استارتر و تونر چیست؟

کارتریج پرینتر، کارتریج استارتر و تونر چیست؟

کارتریج چیست؟ انواع کارتریج پرینتر لیزری و جوهرافشان

چه چاپگر در خانه داشته باشید و چه در محل کار از دستگاه استفاده می کنید، باید با برخی از قسمت های مهم دستگاه آشنا باشید. یکی از مهمترین قطعات در هر چاپگر کارتریج است. این قطعه قلب تپنده هر چاپگری است و عملکرد صحیح دستگاه ارتباط مستقیمی با سلامت و حتی ظاهر آن دارد. اگر با عملکرد این قطعه قابل مصرف و جداشدنی در چاپگر خود آشنا نیستید، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله به معرفی انواع کارتریج و نحوه عملکرد آنها می پردازیم و شما را با کارتریج پرینتر لیزری و پرینتر جوهر افشان آشنا می کنیم.

کارتریج چیست و چه کاربردی در چاپگر دارد؟

اگر از برخی افراد بپرسید کارتریج چیست، اکثر آنها این قسمت را به عنوان جوهر یا ماده مسئول چاپ اسناد در چاپگر توصیف می کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، وقت آن رسیده است که از شر این باور غلط خلاص شوید و ماهیت واقعی آن را بیاموزید.



کارتریج های چاپگر

کارتریج به معنی کارتریج حاوی جوهر یا هر ماده دیگری است که برای استفاده در وسایل مختلف طراحی شده است. این ظرف دقیقاً دارای چنین مفهومی است که در دستگاه های چاپگر استفاده می شود، یک شی را ذخیره می کند که برای انجام کار چاپ استفاده می شود. بله، این در پرینترهای مختلف ماهیت خاصی دارد. در بخش های بعدی به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بسته به نوع چاپگر شما، کارتریج چاپگر حاوی مقدار مشخصی جوهر یا تونر است. در فرآیند چاپ، این مواد از طریق نازل یا درام بر روی کاغذ مورد نظر توزیع شده و عملیات چاپ انجام می شود. تونرها و کارتریج های جوهر مورد استفاده در پرینترهای لیزری و جوهرافشان هر کدام عملکرد خاصی دارند که در ادامه به معرفی این عملکردها و مزایای آن می پردازیم.

جعبه چاپگر حساس ترین و مهم ترین قسمت این نوع ماشین های اداری است که بسته به نوع چاپگر فرآیندهای مختلفی را ارائه می دهد. فرض کنید چاپگرها به دو نوع جوهر افشان و لیزری تقسیم می شوند. چاپگرهای جوهرافشان فرآیند چاپ را با بیرون ریختن جوهر کنترل می کنند، در حالی که چاپگرهای لیزری از تونر و فناوری لیزری برای انتقال اطلاعات به صفحه استفاده می کنند.

 


کارتریج جوهر افشان ترما پرینتر جوهرافشان

قبل از اینکه به نحوه کار چاپگر جوهر افشان کارتریج جوهر بپردازیم، بهتر است ابتدا توضیح مختصری در مورد این نوع چاپگر ارائه دهیم. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست از جوهر برای چاپ استفاده می کنند. این جوهر بدون تماس مستقیم با کاغذ، روی سطح آن پخش می شود و فایل مورد نظر را روی کاغذ با کیفیت چاپ می کند. جوهر چاپگرهای جوهر افشان که با استفاده از جوهر یا رنگدانه تولید می شوند، به رنگ های رنگی یا مشکی برای مصرف کنندگان در دسترس است.

کارتریج چاپگر جوهر افشان در واقع مخزن ذخیره جوهر مورد استفاده در این نوع چاپگرها است. این مدل از یک سر و چند نازل تشکیل شده است که روی این سر قرار گرفته و روی سند جوهر می پاشند. همانطور که در قسمت قبل گفتیم، جوهر مورد استفاده در چاپگرهای جوهر افشان حاوی رنگ یا رنگدانه است. بر این اساس کارتریج های جوهر نیز به دو دسته «رنگ» و «رنگ» تقسیم می شوند:



رنگدانه: این نوع جوهر از رنگدانه تشکیل شده است.

رنگ: حاوی محلول رنگ جوهری است که در داخل آن ذخیره شده است.

از نظر نحوه پاشش جوهر بر روی سند نیز به دو دسته زیر تقسیم می شود:

هیتر: در این نوع کارتریج دارای المنت گرم کننده برای گرم کردن جوهر و تامین آن به سند می باشد.

پیزوالکتریک: این مدل از کریستال های پیزوالکتریک در نازل ها برای کنترل پاشیدن جوهر روی کاغذ استفاده می کند.

قطعات کارتریج پرینتر جوهرافشان

این قسمت از چاپگر جوهر افشان از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

بدن

اصلی



مزایای کارتریج جوهر

پس از آشنایی با کارتریج چاپگر جوهرافشان و نحوه عملکرد آن، نوبت به ارائه مزایای این قطعه می رسد. مزایای اصلی آن عبارتند از:

آنها قیمت مناسبی دارند و گزینه های اقتصادی برای استفاده خانگی در نظر گرفته می شوند.

جوهر چاپ شده روی اسناد برای خشک شدن نیازی به حرارت ندارد.

اسنادی که چاپ می کنند کیفیت بسیار خوبی دارند.

کارتریج تونر یا کارتریج تونر لیزری در پرینترهای لیزری

با پیشرفت علم و فناوری، دنیای چاپگر نیز دستخوش تغییرات بزرگی شده است. یکی از پیشرفت‌های مهمی که بر فرآیند چاپ در سازمان‌ها تأثیر زیادی گذاشت، معرفی پرینترهای لیزری به بازار بود. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال 1975 وارد بازار شد و توانست با ویژگی ها و عملکرد عالی خود توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پرینترهای لیزری که امروزه در بازار می بینیم نسل پیشرفته پرینترهای لیزری قدیمی هستند و دارای ویژگی های بسیار کاربردی و منحصر به فردی هستند.

 

تونر چیست؟

در چاپگرهای لیزری، محفظه ای که مواد مورد نیاز برای چاپ را در خود نگه می دارد، کارتریج نیز نامیده می شود. اما این کارتریج که در بین کاربران به نوع لیزری یا تونر معروف است، ماده کاملا متفاوتی را در داخل خود ذخیره می کند. مواد ذخیره شده در آن تونر نام دارد که در واقع ترکیبی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. این پودر فشرده از طریق قطعه ای به نام "درام" به کاغذ منتقل می شود. به عبارت دیگر، این نوع تونر دارای بار منفی است، بنابراین به کاغذهای دارای بار مثبت می چسبد و چاپ می کند.


اجزای کارتریج پرینتر لیزری

در زیر برخی از قطعات و اجزای اصلی این بخش از پرینترهای لیزری آورده شده است:

تامبور

تونر

دکتر بلید

یک اهنربا

واحد فیوزینگ

فوم غلتک

ورق (ورق تمیز کردن)

چرخ پرده

کمربند را انتقال دهید

جعبه تونر زباله

تراشه های الکترونیکی


برای مطالعه بیشتر و توضیحات کامل و عملکرد این قسمت ها، مطالعه مقالات زیر توصیه می شود:

مزایای کارتریج تونر

در ادامه به برخی از مهم ترین مزایای کارتریج پرینتر لیزری می پردازیم که به لطف آن تقاضای زیادی در بازار دارد:

سرعت چاپ بسیار بالا

امکان شارژ داشته باشد

راندمان چاپ بالا

عمر طولانی تر از نوع جوهر

همچنین باید به یاد داشته باشید که جوهر لیزری و به طور کلی پرینترهای لیزری گرانتر از جوهر افشان هستند. به همین دلیل این دستگاه ها برای ادارات و سازمان هایی که نیاز به چاپ روزانه کتاب دارند گزینه مناسبی هستند.



کارتریج استارت چیست؟

مشابه کارتریج اصلی این شرکت است، با این تفاوت که کوچکتر از یک بار کامل است و مخزن آن تونر کمتری دارد. استارت معمولاً همراه با خرید چاپگر است و همانطور که از نام آن پیداست برای راه اندازی چاپگر توسط سازنده وارد چاپگر می شود و چون مخزن تونر کاملاً پر نیست ظرفیت چاپ کمتری دارد اما می تواند این قابلیت را داشته باشد که شارژ مجدد و اضافه کردن تونر و می توان آن را دوباره پر کرد و چندین بار استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود پرینتری با کارتریج استارت اورجینال خریداری کنید و پس از تمام شدن تونر آن را دوباره پر کنید.

لازم به ذکر است که برخی از تامین کنندگان کارتریج استارت را از کیت چاپگر خارج می کنند و قیمت چاپگر را کمی پایین می دانند. اگر پرینتر بدون آن بخرید باید یک کارتریج طرح یا اصل را با قیمت بالاتر بخرید که در این صورت قیمت چاپگر بیشتر می شود.

 


چه زمانی باید کارتریج چاپگر را تعویض کنیم؟

در حال حاضر کارتریج های پرینتر جوهرافشان آبی، مشکی، سفید و قرمز در بازار موجود است و افراد می توانند با توجه به نیاز خود اقدام به خرید آن کنند. اما مهم ترین نکته در این زمینه نحوه نگهداری و تعویض به موقع آنهاست. در واقع حساسیت بالای این قسمت مهم همواره توصیه های زیادی در مورد نگهداری از آنها داده است.

برای مثال، احتمالاً این پیام را دیده اید که جوهر چاپگر شما کم است. این پیام به شما می گوید زمان تعویض آن فرا رسیده است. در واقع توصیه ما این است که اگر چاپگر شما با خطاها و مشکلات زیادی مواجه است، کارتریج را تعویض کنید. یعنی اگر فقط رنگ چاپگر محو شده باشد کافی است جوهر را شارژ کرده و فریمور دستگاه را آپدیت کنید تا به آنچه نیاز دارید برسید. بیایید در این مورد بیشتر صحبت کنیم، با ما همراه باشید.



نحوه بازیابی کارتریج های چاپگر

کارتریج ها منبع اصلی رنگ در چاپگرها هستند و هر گونه مشکل یا آسیب می تواند کار چاپگر را متوقف کند. بنابراین باید خیلی خوب از آن مراقبت کرد. در واقع، اگر جوهر در زمان عدم استفاده تمام شود، به سرعت خشک شده و بی اثر می شود و هزینه شما را دو برابر می کند. در زیر بهترین گزینه های ذخیره سازی موجود را بیان می کنیم.

روش اول:

اگر با چاپگرهای جوهر افشان کار می کنید، باید بدانید چه جوهرهایی چاپ می شود. بنابراین او همیشه مقداری جوهر در سر و داخل سوراخ ها نگه می دارد. و اگر از دستگاه استفاده نمی کنید، این جوهر سوراخ های کارتریج را خشک و مسدود می کند. حال برای جلوگیری از چنین مشکلی؛ به طور منظم جوهر اضافه کنید.

روش دیگر:

هرگز کارتریج ها را در جای گرم نگهداری نکنید. این باعث می شود هوای موجود در آن منبسط شود و باعث نشتی شود. اگر از مخزن استفاده می کنید، باید بدانید که به دلیل عملکرد چاپگر، مقدار مشخصی جوهر در ناحیه سر جمع می شود. بنابراین توصیه می شود برای بهبود کیفیت چاپ، هد را ماهی یک بار یا بعد از هر 100 صفحه چاپ شده روی پارچه مرطوب قرار دهید تا جوهر باقیمانده پاک شود.

روش سوم:

هنگامی که کارتریج را در چاپگر قرار می دهید، باید توجه بیشتری داشته باشید. زیرا نباید سوزن داخل چاپگر و تراشه طلای روی آن را از بین ببرند. هر گونه برخورد و آسیب باعث قطع شدن مدارها و قطع شدن اتصال بین چاپگر و کارتریج می شود.

نکاتی که برای خرید کارتریج چاپگر باید بدانید

انواع مختلفی از کارتریج ها در بازار موجود است، اما چگونه بهترین محصول را برای چاپگر خود انتخاب می کنید؟ در زیر راهنمای کاملی در مورد آن در اختیار شما قرار می دهیم.


نوع و مدل چاپگر را بررسی کنید

پرینترها بسته به نوعشان (لیزری یا جوهرافشان) کارتریج های مخصوص به خود را دارند و باید دستگاه مناسبی را پیدا کنید. از طرف دیگر، نباید بین مدل های مختلف چاپگر تفاوتی وجود داشته باشد. معمولاً هنگام خرید چاپگر، یک دفترچه راهنمای دستورالعمل به شما داده می شود که حاوی اطلاعاتی درباره کارتریج های سازگار با دستگاه شما است. اگر آن دفترچه راهنما را ندارید نگران نباشید، بازدید از وب سایت سازنده چاپگر می تواند اطلاعات بیشتری در این مورد به شما بدهد.

به علامت توجه کنید

امروزه پرینترهای سامسونگ، کانن و اچ پی از محبوب ترین برندهای فعال در این صنعت هستند و هر کدام کارتریج های اصلی خود را برای دستگاه های خود تولید می کنند. البته خرید نسخه اصلی این محصولات از نظر کیفیت بهتر است و نه کارایی بیشتر. توصیه می شود اگر چاپگر شما سامسونگ است از خرید کارتریج برند اچ پی خودداری کنید. زیرا گاهی پیش می آمد که این عدم تطابق پاسخگوی نیاز کاربران نبود.



مراقب چاپگر باشید

در برخی از شرکت ها، چاپگر یکی از مهم ترین ماشین های اداری است که چندین بار در روز استفاده می شود. بنابراین قطعات خود را دست کم نگیرید، در زمانی که نیاز به تعویض دارید بهترین محصولات را انتخاب کنید. شاید هر چه کیفیت کارتریج استفاده شده در چاپگر بالاتر باشد، عملکرد بهتری دارد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر برای خرید، تعویض و یا حتی شارژ کارتریج می توانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما اطلاعات دقیقی در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

آخرین تعظیم

مطالب ذکر شده در این مقاله اطلاعات کلی در مورد کارتریج پرینترهای جوهرافشان و پرینترهای لیزری و مزایای هر کدام را در اختیار شما قرار می دهد. اما در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه حتما مقاله مربوطه را ببینید و یا با همکاران ما تماس بگیرید. برای تهیه کارتریج پرینتر خود و مشاهده قیمت آن می توانید از طریق لینک زیر به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا مراجعه نمایید.

مراجعه به منبع:https://avafarhang.com/cartridge-meaning/




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : وبمستران
تاریخ : جمعه 15 ارديبهشت 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: